پلی استر چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

پلی استر یک نوع الیاف مصنوعی است که از زغال سنگ، هوا، آب و نفت تولید می شود. این ماده برای اولین بار در قرن 20ام در یک آزمایشگاه از واکنش بین اسید و الکل تولید شد. در این واکنش دو یا چند مولکول با هم ترکیب میشوند و یک مولکول بزرگتر را میسازند که ساختار آن در طول تکرار میشود. در ادامه با خواص و کاربرد های پلی استر بیشتر آشنا خواهید شد.

کاربرد ها؟

ترکیبات فوق در فرآیند ساخت بسیاری از محصولات از جمله لباس، مبلمان خانه، الیاف های صنعتی، رزین کامپیوتر، نوار ضبط و محصولات الکتریکی کاربرد دارد. این ماده نسبت به پارچه های سنتی جذب پایینی دارد و این باعث می شود که نسبت به آن در مقابل لکه مقاوم تر باشد. از این محصول به دلیل مقاومت بالا در برابر ضربه و دوام زیاد در تولید لباس هایی که کاربرد بیرونی دارند استفاده می شود علاوه بر این به دلیل خاصیت آبگریزی که دارند، استفاده از آن ها در لباس ها و کاپشن ها می تواند بسیار مفید باشد.
فیلم های این ماده در انواع مختلفی از بسته بندی ها اعم از مواد غذایی و دارویی تا کالاهای صنعتی و مصرفی استفاده می شود. این نوع بسته بندی ها دارای یک سری خواص از جمله چسبندگی بالا، ماشین کاری آسان، مقاوم در برابر حرات و مقاومت زیاد هستند. از جمله کاربردهای این ماده در صنعت الکتریسیته استفاده به عنوان عایق الکتریکی است.

مرحله مقاوم سازی:
هنگامی که polyester از spinneret خارج می شود، نرم است و تا 5 برابر طول اصلی خود قابلیت کشش دارد. این کشش باعث می شود که مولکول های polyester که در ابتدا به صورت رندوم هستند به صوت موازی تراز شوند. که این موضوع باعث افزایش مقاومت و مستحکم بودن فیبر می شود. لذا این بار که الیاف خشک می شوند به جای شکننده بودن، محکم و قوی هستند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *